tirsdag 17. november 2009

Tøffeldyr

Her du kan se et bilde av tøffeldyr ved hjelp av mikroskop

Elevforsøk tøffeldyr:

Hensikt:
-Lære å bruke mikroskop.
-Bli kjent med tøffeldyr

Utstyr:Vannprøve fra Ginavannet, pipette(dråpeteller), objektglass med dekkglass, mikroskop

Framgangsmåte:
Jeg tok en vannprøve med en pipette og dryppet den på et objektglass. Deretter tok jeg et dekkglass forsiktig over.
Deretter undersøkte jeg vannprøven med et miroskop. Jeg observerte tøffeldyr i vannprøven.

Resultat: Jeg observerte mange tøffeldyr. Det sirkulerte hele tiden, gikk bare i ring.

Teori:
Hva er næringskjede og hva er næringsnett?

1. Næringskjede er rekker av organismer der hvert ledd nærer seg av leddet foran og samtidig utgjør næring for leddet etter.

2. Næringsnett er et begrep innen biologi. I et økosystem består et næringsvev av et nettverk av næringskjeder. Det viser også om hvilkedyr og andre organismer som er avhengige av hverandre.

Hva er en produsent, en forbruker og en nedbryter ?

1. Produsentene er de som produserer i naturen. Dette er som oftest planter.

2. Forbrukere er de som spiser det produsentene lager. De som forbruker det på en måte.

3. En nedbryter er en levende organisme som omformer organiske stoffer til uorganiske stoffer. Bakterier, sopp og mange insektslarver er eksempler på nedbrytere.

For å se hvordan ser ut en tøffeldyr i mikroskop bare trykk her: http://www.youtube.com/watch?v=l9ymaSzcsdY

1 kommentar:

  1. Bra Elena! Du er veldig flink. Keep up the good work! :D

    SvarSlett